Buzzuki Blogs בריאות וכושר

איך תשמרו על המשקל בפסח?

 

 

 

 

חג הפסח מתקרב בצעדי ענק ואיתו שלל ארוחות חג עמוסות מטעמים וקינוחים שאי-אפשר לעמוד בפניהם. אז איך שומרים על המשקל ולא יוצאים מחג הפסח עם תוספת נאה של 2 ק"ג לפחות והמון תסכול? במיוחד לאור העובדה, שפסח מסמן את זה שאנחנו מתקרבים לקיץ בצעדי ענק וקיץ זה אומר בגד ים, אז מה עושים? איך שורדים את ארוחת החג בלי לעלות במשקל? קבלו שלל טיפים, שאפילו אם תצליחו ליישם רק אחד מהם, כבר הרווחתם בגדול משהו הפסח הזה. 

 

החליפו את המצה בפחמימה מורכבת

כן, זה טעים וזורם בפה. במיוחד עם שוקולד. אבל, אין במצה הרבה ערכים תזונתיים, ויטמנים ומינרלים ומצד שני- מצה אחת שווה ל- 2 פרוסות לחם רגילות או ל- 4 פרוסות קלות. אז כמובן שמותר לטעום בארוחת החג וגם אחריה, אבל זכרו שהמצות לא מתקבלות בברכה במערכת העיכול והגבילו את הצריכה שלהן. פתרון אידאלי מכל הבחינות, אפילו מבחינת הכשרות לפסח, הוא להחליף את המקום שתופסת המצה כפחמימה בפחמימה מורכבת יותר כמו בטטה למשל שמכילה בטא קרוטן וויטמין C ולכן מגבירה ייצור של ויטמין A החיוני לתפקוד מערכת הראייה ושיפור בריאות העור. הבטטה מתוקה וטעימה ואין בה כמעט כולסטרול והכי חשוב- היא לא מעובדת כמו מצה.

 

אל תגיעו לעולם רעבים לארוחת חג

 

כן, כולנו נפלנו לטעות הזאת שחשבנו שאם נרעיב את עצמנו כל היום, נאכל להגיע לארוחת החג ולטרוף. בסופו של דבר, זו טעות מרה, מכיוון שאם אנחנו מגיעים מורעבים אנחנו נטרוף בבת אחת כמות כפולה לפחות של קלוריות וגם נעמיס על הגוף כמות מזון שלא בריאה לו וגם נסיים את הארוחה עם תחושת כבדות ורצון לפתוח את הכפתור של המכנסיים רגע לפני שאנחנו מתפוצצים. הקפידו לאכול ארוחת בוקר מסודרת וארוחת צהריים מסודרת ביום החג וכן, אם אתם יודעים שאתם הולכים לאכול מנה בשרית בערב, אז תאכלו מנה קלה יותר בצהריים, או במילים אחרות, תחליפו בין הארוחות וכך לא תעמיסו על עצמכם כמויות לא רגילות של חלבון מן החי שלא בריאות לגוף.

 

העדיפו אפייה או צלייה על פני טיגון

 

כן, לא תמיד אתם אלו שמבשלים. אבל קחו בחשבון שכל כפית שמן קטנה מכילה 50 קלוריות שזה נתון מדאיג עבור מי שמנסה לצמצם קלוריות. לכן: 1. בחרו מתוך מאכלי החג המונחים על השולחן את אלו שלא טוגנו בשמן ואם צריך אל תתביישו לשאול את מי שהכין בעדינות. 2. הביאו תמיד מנה משלכם שאתם יודעים בוודאות איך היא בושלה. זה גם מכבד את המארח ומתחשב וגם, במקרה הכי גרוע, תוכלו לאכול יותר מהמנה שלכם. במקרה של טיגון, שימוש במחבת טפלון יכול לפתור את הבעייה, מכיוון שהוא נותן את אפקט הטיגון, ללא צורך בשמן.

 

שתו הרבה מים ביום- יומיים שלפני ארוחת החג

 

במידה ואתם מאלה שלא מסוגלים לוותר על המצות, כדאי שתדעו שהן בדרך כלל גורמות לעצירות. ההמלצה שלנו, גם בגלל המצות וגם בגלל עומס המאכלים בארוחת החג וצפויות לכם לפחות 2 כאלה, בערב החג ובצהריים למחרת. התחילו לשתות מים כבר יומיים לפני והקפידו על כמויות בריאות. זה גם יגרום לכם להיות פחות רעבים וגם יצייד את מערכת העיכול שלכם במספיק נוזלים לקראת המצות.

 

תכננו את החטאים שלכם

 

לא הגיוני ובעיקר כמעט בלתי אפשרי להתנזר לחלוטין מחטאים ואין דבר שיותר מאפיין את חג הפסח מאשר עוגיות הקוקוס או עוגיות היין הנימוחות בכוס תה מהביל אחרי הארוחה. העניין הוא, שהעוגיות האלה עתירות בסוכר לבן, שומן וקמח לבן בכמות בלתי נתפסת. לכן, כדי לא ליפול לבולמוס של אכילה בלתי מוגבלת שלהם או של עוגת מצות ושוקולד עסיסית. החליטו מראש שבמהלך ימי הפסח אתם מרשים לעצמכם שלושה פינוקים והגדירו מה הם יהיו בדיוק, באלו ימים ומתי תאכלו אותם ואפילו סמנו לעצמכם ביומן. כך תגבילו את ההנאה לנקודת  זמן מסוימת בלבד ולא תחרגו ותיפלו לאכילה לא בריאה וחסרת רסן שתוביל אחריה ק"ג נוספים ותסכול מיותר. ככה ייווצר מצב, כשתאכלו את העוגייה או חתיכת העוגה המתוכננת, זו תהיה חגיגה אמיתית ותרשו לעצמכם ליהנות ממנה עד הסוף.

 

היזהרו משתייה ממותקת

 

בארוחה כבדה וגדולה עתירת חלבונים ופחמימות הכי מתחשק לקחת כוס קולה ומה כבר יקרה אם נשתה כוס קולה אחת? אז זהו שלא. בכוס משקה מוגז יש בממוצע 4 כפיות סוכר! וכמות קלוריות השווה לפרי או שניים עסיסים ובריאים הרבה יותר. בקיצור, העדיפו מים או סודה עם לימון. זה גם מרענן יותר וגם בריא יותר. בנוסף, יש את עניין הארבע כוסות בהסבה וכאלה ומיץ ענבים שעתיר בקלוריות וסוכר. מה עושים? מעדיפים יין אמיתי על פני מיץ תירוש ונצמדים לכוס יין שמונחת קרוב אליכם ולוקחים ממנה שלוק בכל פעם, בלי שאף אחד יראה שלא סיימתם כוס שלמה.

 

התחילו את הארוחה נכון

אוקיי, אז עברנו את שלב הברכות, בו כולנו טועמים ביס קטן מכל דבר וזה בסדר. עכשיו, מתחילה הארוחה אז כדאי שתיכנסו כאן לפוקוס ותאכלו לפני הסדר הבא:

1. שתו שתי כוסות מים (בטח תהיו צמאים אחרי קריאת ההגדה).

2. התחילו בסלטים הטריים או אלה שלא טוגנו בשמן עמוק או שהדודה לא שפכה עליהם כמויות של מיונז.

3. המשיכו לחלבון בכמות של 150- 200 גרם. טיפ קטן: אם מדובר בקציצות, אגרפו את כף היד שלכם וקחו מספר קציצות כגודל גב האגרוף שלכם.

4. הגבילו את כמות הפחמימה וסדרו מראש את הצלחת בכל המאכלים. אם לוקחים בכל פעם מאכל אחד, אוכלים הרבה יותר כי גם בעין זה נראה שלא באמת אכלנו אז אנחנו מרשים לעצמנו עוד ועוד.

5. אם אתם רוצים תוספת, העדיפו תמיד תוספת של ירקות או חלבון על פני פחמימה.

6. בקינוח: נסו לאכול קודם פרי קטן, לפני שמגיע הקינוח או מגוון הקינוחים. מקסימום זה יצליח ולא תרצו קינוח או תטעמו בקטנה או שלא וגם זה לא נוראבכלל, כל עוד אתם יודעים לחזור לתלם.

 

שלבו פעילות גופנית קלה של לפחות 3 פעמים בשבוע

כן, אנחנו יודעים שקל להגיד אבל קצת יותר קשה ליישם. לא פשוט אבל בהחלט אפשרי אם מחליטים מראש ומכניסים ליומן את זמני הפעילות. זו לא חייבת להיות הרמת משקולות במשקל כבד. אפילו החלטה של לצאת להליכה קצרה אחרי כל ארוחה, כבר יכולה לעשות פלאים. גם אם זה אומר לצאת עם התינוק בעגלה. בקלחת המשפחתית, תהיו בטוחים שתמיד יהיו כאלה שישמחו להצטרף אליכם להתאווררות קלה בחוץ. אפשרויות נוספות יכולות להיות: להביא איתכם מזרון יוגה למקום בו אתם מתארחים ואם קשה לכם לבד ואתם לא זוכרים תרגילים, פשוט פתחו את היוטיוב ותתחילו להתאמן.

 

 

 

לסיכום, בתוך כל המולת החג, הדודים, הדודות והילדים החמודים והמרעישים, הבסיס הוא שתדעו להקשיב לעצמכם ולגוף שלכם ולעשות מה שנכון לכם, על פי המטרות והשאיפות שלכם. אחרי הכל, החג הזה מסמל יציאה מעבדות לחרות, אז זכרו שאתם לא עבדים לתשוקות ולחשקים שלכם, אתם השולטים גם אם זה אומר לסרב לדודה או לסבתא שאומרות לכם שאתם חייבים לטעום את זה. אז שיהיה חג פסח שמח ובתיאבון! 

 

הוסף תגובה

לחץ כאן להוספת תגובה

אודות המחבר

דנה אלקבץ

מנהלת, כותבת ועורכת התוכן בבאזוקי. קופירייטרית, כותבת ועורכת תוכן יותר מעשור. בנוסף, שחקנית ואמא ל-3. חיה ונושמת תוכן מאז ומתמיד. אוהבת מילים ואנשים והכי אוהבת להגיש את המילים הנכונות לאנשים הנכונים. לגעת, לרגש ולהעשיר עולמות דרך המילה הכתובה ובכלל, פריקית של תוכן איכותי.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות